Selamat Datang Ke Forum Kelab Pemilik Persona Utara Malaysia
Perhatian : Assalamualaikum & salam sejahtera, Kepada semua ahli NPOC, sila Isi Borang keahlian (lihat pada new messages), detail peribadi anda dgn jujur. kpd ahli yg belum jelaskan bayar pendaftaran, tidak turun mana2 XTVT NPOC, anda tidak layak jd ahli NPOC yg berdaftar, NPOC ingin mencari ahli yg betul2 berminat dgn kelab shj, sekian terima kasih.

Nickname warna : merah = administrators,
biru gelap = moderators,
biru = juru kamera,
hijau = ahli berdaftar (berbayar) boleh view semua topik,
hitam = ahli tak berdaftar xleh view smua topik.

sebarang masalah sila hubungi paly 0122044360.

p/s : kepada user yg baru daftar, pastikan anda kenaikan diri terlebih dahulu. cth; nama, asal, no fon, plat kereta.

Selamat Datang Ke Forum Kelab Pemilik Persona Utara Malaysia


 
PortalPortal  HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
wanthird
Moderators
Moderators
avatar

Posts : 279
Join date : 2010-02-04
Age : 33
Location : penang

PostSubject: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Mon 26 Jul 2010 - 12:44

PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI

Konvoi berkereta di bahagikan kepada empat bahagian:
* Pilot Car
* Marshall
* Sweeper
* Kereta Peserta

Kereta Lead
1. Lead Car harus lah menentukan had kelajuan sesebuah konvoi, dan harus
sentiasa beringat tentang jarak dan bahawa ada kereta jauh di bahagian
belakang sesebuah konvoi.
2. Kerap memerhati melalui cermin sisi memastikan bahawa semasa konvoi kereta tidak jarak terlalu jauh.
3. Jika menempuh terlalu banyak lampu isyarat, Ia patut berhenti di
sesuatu tempat yang selamat dan tidak menggangu lalu lintas sementara
menunggu untuk mengumpulkan konvoi semula.
4. Sentiasa memberikan isyarat jika menukar arah.
5. Memberitahu konvoi di mana akan berlepas dan berhenti atau konvoi disediakan dengan peta.

Sweeper
1. Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu).
2. Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead.
3. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain.
Biarkan kereta yg tidak dalam konvoi unutk memotong dalam keadaan
selamat di samping tidak menganggu konvoi.
4. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan.

Marshall
1. Berada di tengah2 semasa konvoi.
2. Akan keluar dari konvoi (atau boleh berada di mana2 untuk memastikan konvoi dalam satu kumpulan.
3. Membantu konvoi berjalan lancar di suatu persimpangan.
4. Memastikan konvoi tersusun.

Kereta Peserta
1. Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan.
2. Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat)
3. menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa
4. Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan.
5. Flash kan lampu jika ada kecemasan.


1) Perkara Am
Sebelum
berkonvoi Buat pemeriksaan ke atas kereta anda spt memasti kan semua
minyak cukup , tekanan tayar dan lain2 dalam keadaan baik. Datang ke
tempat permulaan konvoi dan sentiasa dengar penerangan yang diberikan
tentang perjalanan dan destinasi konvoi tersebut. Sentiasa bersedia
untuk berlepas dengan minyak yang cukup di dalam tangki kereta anda.
Jika anda ingin mengubah haluan ke tempat lain atau ingin mengakhiri
konvoi dapat lah sekiranya memberitahu kereta Lead, Marshall atau
petugas yang lain. Ini supaya tidak mengelirukan peserta yang lain yag
mmungkin menyebabkan mereka akan mengikuti peserta yang tidak menyertai
konvoi dalam sesuatu keadaan.

2) Menyalakan lampu
Semasa waktu siang nyalakan lampu kecil dan lampu fog anda.
Semasa waktu malam nyalakan headlight dan fog light anda.
Ini
akan memberitahu kepada pengguna yang lain apa yang terjadi. Peserta
lain dapat mengenali anda dengan menyalakan lampu serta tahu bahawa
anda dalam konvoi yang sama.Ini memudahkan Jika salah seorang peserta
konvoi dalam kecemasan ( memberhentikan/memperlahankan kereta maka anda
dapat melihat dan mengesahkan itu ada lah salah seorang peserta konvoi
dengan menggunakan cermin sisi.

3) Jangan mengekori di belakang kereta terlalu dekat
Jangan
mengikut kereta di hadapan terlalu dekat dan dengan kelajuan yang
maksima. Ini amat lah merbahaya. Sentiasa pastikan anda di jarak yang
selesa dan selamat.

4) Membenarkan kenderaan Lain Mencelah
Selalunya
, Peserta di dalam konvoi tidak membenarkan kenderaan mencelah atau
memasuki susunan konvoi. Walau bagaimana pun konvoi sebenarnya
membenarkan kenderaan lain keluar masuk dari susunan konvoi.
Kebiasaannya kenderaan bukan peserta suka mengugut , menakut nakutkan
peserta di dalam konvoi atau inginkan keistimewaan mungkin kerana
pandangan pemandu yang tidak jelas dan ingin kan jalan yang tiada
gangguan. Peserta konvoi haruslah mempunyai sikap sabar dan timbang
rasa untuk membiarkan mereka memotong, melepasi konvoi kita dalam
sesuatu keadaan yang sukar. Seharusnya dengan begitu konvoi kita
teratur dan tidak mendatang kan emosi sekaligus dapat mengelakkan
kejadian yang tak diingini.

5) Kereta Lead sentiasa bertanggungjawab memastikan kelajuan.
Ia
adalah amat sukar tetapi amat mudah untuk membiarkan peserta memecut
kelajuan dengan sesuka hati. Ini kerana di dalam konvoi ada berbagai
sikap pemandu dan jkemampuan kereta peserta. Tidak di nafikan akan
adanya yang berkata konvoi terlalu laju atau terlalu perlahan. Cuba
pastikan kereta anda masih di dalam susunn konvoi tanpa mengganggu
lalulintas yang lain. Ini dapat mengurangkan atau tidak ada potong
memotong antara satu sama lain semasa berkonvoi. Ini adalah sikap
peserta sendiri bertanggungjawab memastikan kereta di belakang , di
sisi berada dalam susunan.Jika kereta di belakang perlahan. Pasti kan
peserta tidak meninggalkan kereta terlalu jauh ( perlahan kan juga
kenderaan anda). Maka konvoi tidak akan terputus. Jangan memecut laju
dan meninggalkan
Susunan konvoi untuk keselesaan memecut atau cuba
mengikuti, mencabar kenderaan lain yang cuba mengganggu konvoi. Adalah
lebih baik membiarkan kenderaan itu berlalu dan anda kembali kepada
susunan konvoi.

6) Berlaku Kecemasan atau Masalah.
Jika
ada berlaku masalah atau kecemasan, tiada sesiapa peserta konvoi
berhenti melainkan kereta SWEEPER sahaja. Sweeper akan memastikan
keadaan terkawal dan konvoi haruslah meneruskan perjalanan sehingga
suatu tempat yang dibenarkan berhenti dan selamat. Ini kerana satu
susunan konvoi jika berhenti juga untuk memberikan pertolongan ( atas
sikap ingin menolong) mudah mengundang kemalangan terutama di jalan
yang sibuk.

7) Tenang
Kadangkala tidak semua
seperti yang dirancangkan akan sukses. Kebiasaannya peserta di dalam
konvoi mengharapkan atau menjangkakan sesuatu yang baik dan
menggembirakan untuk agenda2 yang dirancang apabila sampai ke
destinasi. Adalah amat penting untuk peserta dalam keadaan sabar ,
tenang, selesa dan sedia menghadapi kemungkinan seperti perjalanan
menjadi lambat kerana kesesakan lalulintas dan tergelincir dari jadual
sebenar.

Keluar / masuk Lebuhraya
Ada yang menggunakan
Touch N Go , Tag dan tunai. Walau apa cara sekalipun anda membayar
sentiasalah memperlahankan kenderaan anda dan berhenti di belakang
kereta Lead di tepi dan menhidupkan lampu hazard (double signal).
Jangan keluar daripada kereta. Tunggu sehingga semua berada di susunan
semula (SWEEPER akan memastikan susunan ini) . Matikan double signal
dan berikan signal perlahan lahan masuk ke lane perlahan unutk
meneruskan perjalanan.

9) Memotong
Memotong adalah
dibenarkan pada keadaan yang selamat dan tidak melanggar undang2
jalanraya. Jangan memotong pada garisan berkembar atau tidak pasti
keadaan jalan dari arah bertentangan. Dalam sesuatu konvoi jika peserta
atau kenderaan bukan peserta ingin memotong, biarkan ia memotong dan
anda jangan terlalu rapat dengan kereta hadapan dan menyebabkan kereta
yang memotong anda dalam keadaan yang bahaya


Diminta kepada semua ahli supaya membaca petikan diatas dan dibawah bagi memudahkan konvoi perjalanan kita nanti.........


p/s: info diambil dari Procc Marshal Team...............
Back to top Go down
Abjohn
Moderators
Moderators
avatar

Posts : 241
Join date : 2010-03-19
Age : 39
Location : Batu Maung/Kepala Batas

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Mon 26 Jul 2010 - 23:52

wanthird wrote:
PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI

Konvoi berkereta di bahagikan kepada empat bahagian:
* Pilot Car
* Marshall
* Sweeper
* Kereta Peserta

Kereta Lead
1. Lead Car harus lah menentukan had kelajuan sesebuah konvoi, dan harus
sentiasa beringat tentang jarak dan bahawa ada kereta jauh di bahagian
belakang sesebuah konvoi.
2. Kerap memerhati melalui cermin sisi memastikan bahawa semasa konvoi kereta tidak jarak terlalu jauh.
3. Jika menempuh terlalu banyak lampu isyarat, Ia patut berhenti di
sesuatu tempat yang selamat dan tidak menggangu lalu lintas sementara
menunggu untuk mengumpulkan konvoi semula.
4. Sentiasa memberikan isyarat jika menukar arah.
5. Memberitahu konvoi di mana akan berlepas dan berhenti atau konvoi disediakan dengan peta.

Sweeper
1. Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu).
2. Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead.
3. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain.
Biarkan kereta yg tidak dalam konvoi unutk memotong dalam keadaan
selamat di samping tidak menganggu konvoi.
4. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan.

Marshall
1. Berada di tengah2 semasa konvoi.
2. Akan keluar dari konvoi (atau boleh berada di mana2 untuk memastikan konvoi dalam satu kumpulan.
3. Membantu konvoi berjalan lancar di suatu persimpangan.
4. Memastikan konvoi tersusun.

Kereta Peserta
1. Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan.
2. Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat)
3. menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa
4. Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan.
5. Flash kan lampu jika ada kecemasan.


1) Perkara Am
Sebelum
berkonvoi Buat pemeriksaan ke atas kereta anda spt memasti kan semua
minyak cukup , tekanan tayar dan lain2 dalam keadaan baik. Datang ke
tempat permulaan konvoi dan sentiasa dengar penerangan yang diberikan
tentang perjalanan dan destinasi konvoi tersebut. Sentiasa bersedia
untuk berlepas dengan minyak yang cukup di dalam tangki kereta anda.
Jika anda ingin mengubah haluan ke tempat lain atau ingin mengakhiri
konvoi dapat lah sekiranya memberitahu kereta Lead, Marshall atau
petugas yang lain. Ini supaya tidak mengelirukan peserta yang lain yag
mmungkin menyebabkan mereka akan mengikuti peserta yang tidak menyertai
konvoi dalam sesuatu keadaan.

2) Menyalakan lampu
Semasa waktu siang nyalakan lampu kecil dan lampu fog anda.
Semasa waktu malam nyalakan headlight dan fog light anda.
Ini
akan memberitahu kepada pengguna yang lain apa yang terjadi. Peserta
lain dapat mengenali anda dengan menyalakan lampu serta tahu bahawa
anda dalam konvoi yang sama.Ini memudahkan Jika salah seorang peserta
konvoi dalam kecemasan ( memberhentikan/memperlahankan kereta maka anda
dapat melihat dan mengesahkan itu ada lah salah seorang peserta konvoi
dengan menggunakan cermin sisi.

3) Jangan mengekori di belakang kereta terlalu dekat
Jangan
mengikut kereta di hadapan terlalu dekat dan dengan kelajuan yang
maksima. Ini amat lah merbahaya. Sentiasa pastikan anda di jarak yang
selesa dan selamat.

4) Membenarkan kenderaan Lain Mencelah
Selalunya
, Peserta di dalam konvoi tidak membenarkan kenderaan mencelah atau
memasuki susunan konvoi. Walau bagaimana pun konvoi sebenarnya
membenarkan kenderaan lain keluar masuk dari susunan konvoi.
Kebiasaannya kenderaan bukan peserta suka mengugut , menakut nakutkan
peserta di dalam konvoi atau inginkan keistimewaan mungkin kerana
pandangan pemandu yang tidak jelas dan ingin kan jalan yang tiada
gangguan. Peserta konvoi haruslah mempunyai sikap sabar dan timbang
rasa untuk membiarkan mereka memotong, melepasi konvoi kita dalam
sesuatu keadaan yang sukar. Seharusnya dengan begitu konvoi kita
teratur dan tidak mendatang kan emosi sekaligus dapat mengelakkan
kejadian yang tak diingini.

5) Kereta Lead sentiasa bertanggungjawab memastikan kelajuan.
Ia
adalah amat sukar tetapi amat mudah untuk membiarkan peserta memecut
kelajuan dengan sesuka hati. Ini kerana di dalam konvoi ada berbagai
sikap pemandu dan jkemampuan kereta peserta. Tidak di nafikan akan
adanya yang berkata konvoi terlalu laju atau terlalu perlahan. Cuba
pastikan kereta anda masih di dalam susunn konvoi tanpa mengganggu
lalulintas yang lain. Ini dapat mengurangkan atau tidak ada potong
memotong antara satu sama lain semasa berkonvoi. Ini adalah sikap
peserta sendiri bertanggungjawab memastikan kereta di belakang , di
sisi berada dalam susunan.Jika kereta di belakang perlahan. Pasti kan
peserta tidak meninggalkan kereta terlalu jauh ( perlahan kan juga
kenderaan anda). Maka konvoi tidak akan terputus. Jangan memecut laju
dan meninggalkan
Susunan konvoi untuk keselesaan memecut atau cuba
mengikuti, mencabar kenderaan lain yang cuba mengganggu konvoi. Adalah
lebih baik membiarkan kenderaan itu berlalu dan anda kembali kepada
susunan konvoi.

6) Berlaku Kecemasan atau Masalah.
Jika
ada berlaku masalah atau kecemasan, tiada sesiapa peserta konvoi
berhenti melainkan kereta SWEEPER sahaja. Sweeper akan memastikan
keadaan terkawal dan konvoi haruslah meneruskan perjalanan sehingga
suatu tempat yang dibenarkan berhenti dan selamat. Ini kerana satu
susunan konvoi jika berhenti juga untuk memberikan pertolongan ( atas
sikap ingin menolong) mudah mengundang kemalangan terutama di jalan
yang sibuk.

7) Tenang
Kadangkala tidak semua
seperti yang dirancangkan akan sukses. Kebiasaannya peserta di dalam
konvoi mengharapkan atau menjangkakan sesuatu yang baik dan
menggembirakan untuk agenda2 yang dirancang apabila sampai ke
destinasi. Adalah amat penting untuk peserta dalam keadaan sabar ,
tenang, selesa dan sedia menghadapi kemungkinan seperti perjalanan
menjadi lambat kerana kesesakan lalulintas dan tergelincir dari jadual
sebenar.

Keluar / masuk Lebuhraya
Ada yang menggunakan
Touch N Go , Tag dan tunai. Walau apa cara sekalipun anda membayar
sentiasalah memperlahankan kenderaan anda dan berhenti di belakang
kereta Lead di tepi dan menhidupkan lampu hazard (double signal).
Jangan keluar daripada kereta. Tunggu sehingga semua berada di susunan
semula (SWEEPER akan memastikan susunan ini) . Matikan double signal
dan berikan signal perlahan lahan masuk ke lane perlahan unutk
meneruskan perjalanan.

9) Memotong
Memotong adalah
dibenarkan pada keadaan yang selamat dan tidak melanggar undang2
jalanraya. Jangan memotong pada garisan berkembar atau tidak pasti
keadaan jalan dari arah bertentangan. Dalam sesuatu konvoi jika peserta
atau kenderaan bukan peserta ingin memotong, biarkan ia memotong dan
anda jangan terlalu rapat dengan kereta hadapan dan menyebabkan kereta
yang memotong anda dalam keadaan yang bahaya


Diminta kepada semua ahli supaya membaca petikan diatas dan dibawah bagi memudahkan konvoi perjalanan kita nanti.........


p/s: info diambil dari Procc Marshal Team...............

[You must be registered and logged in to see this image.] wan3.....

at least kita ada skit info pasai peraturan konvoi....

Keselamatn Diutamakan....
Back to top Go down
otakpening
Ahli Bebayar
Ahli Bebayar
avatar

Posts : 62
Join date : 2010-10-26
Age : 31
Location : Bagan Ajam

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Mon 1 Nov 2010 - 16:45

terima kasih wan3...


[You must be registered and logged in to see this image.] Buayaku - buayamu - jua [You must be registered and logged in to see this image.]
Back to top Go down
zactera
Ahli Bebayar
Ahli Bebayar
avatar

Posts : 56
Join date : 2010-08-25
Age : 33
Location : SELANGOR

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Fri 17 Dec 2010 - 15:20

xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?
Back to top Go down
http://www.zactera.com
Abjohn
Moderators
Moderators
avatar

Posts : 241
Join date : 2010-03-19
Age : 39
Location : Batu Maung/Kepala Batas

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Fri 17 Dec 2010 - 16:38

zactera wrote:
xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?

boleh bro kalu mu nok jadik marshall....

tapiii.....
keno gi amek exam kt universiti oxford 2thun, pastu smbung kt UIA sthun, pastu keno gik blah Korea nuu... amek exam kt Universiti Seoul....
pastu dh abish sumua, keno submit nama kt KWSP, br leh jdik marshall....
umpat
Back to top Go down
syahir82
Moderators
Moderators
avatar

Posts : 110
Join date : 2010-02-09
Age : 35
Location : Kulim, Kedah

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Fri 17 Dec 2010 - 18:17

Abjohn wrote:
zactera wrote:
xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?

boleh bro kalu mu nok jadik marshall....

tapiii.....
keno gi amek exam kt universiti oxford 2thun, pastu smbung kt UIA sthun, pastu keno gik blah Korea nuu... amek exam kt Universiti Seoul....
pastu dh abish sumua, keno submit nama kt KWSP, br leh jdik marshall....
umpat

atau boleh ke cawangan H.Q NPOC dibandar Perda.

kelas marshall akan dikendalikan oleh abjohn sendiri wave

sila daftar sekarang.

terhad utk 5 seat only rollfloor
Back to top Go down
http://www.creativedreams.biz/syahir82
arfaie
Moderators
Moderators
avatar

Posts : 260
Join date : 2010-06-29
Age : 31
Location : Seberang Jaya, Penang

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Fri 17 Dec 2010 - 21:13

Abjohn wrote:
zactera wrote:
xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?

boleh bro kalu mu nok jadik marshall....

tapiii.....
keno gi amek exam kt universiti oxford 2thun, pastu smbung kt UIA sthun, pastu keno gik blah Korea nuu... amek exam kt Universiti Seoul....
pastu dh abish sumua, keno submit nama kt KWSP, br leh jdik marshall....
umpat

affraid
Back to top Go down
http://www.google.com.my Online
zactera
Ahli Bebayar
Ahli Bebayar
avatar

Posts : 56
Join date : 2010-08-25
Age : 33
Location : SELANGOR

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Sat 18 Dec 2010 - 15:17

Abjohn wrote:
zactera wrote:
xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?

boleh bro kalu mu nok jadik marshall....

tapiii.....
keno gi amek exam kt universiti oxford 2thun, pastu smbung kt UIA sthun, pastu keno gik blah Korea nuu... amek exam kt Universiti Seoul....
pastu dh abish sumua, keno submit nama kt KWSP, br leh jdik marshall....
umpat

aloh la payoh la pulokkkk... frustrated
Back to top Go down
http://www.zactera.com
zactera
Ahli Bebayar
Ahli Bebayar
avatar

Posts : 56
Join date : 2010-08-25
Age : 33
Location : SELANGOR

PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   Sat 18 Dec 2010 - 15:18

syahir82 wrote:
Abjohn wrote:
zactera wrote:
xpnh berkonvoi lg nie..hehehe berdebar la plak..nk jadi marshal bole?

boleh bro kalu mu nok jadik marshall....

tapiii.....
keno gi amek exam kt universiti oxford 2thun, pastu smbung kt UIA sthun, pastu keno gik blah Korea nuu... amek exam kt Universiti Seoul....
pastu dh abish sumua, keno submit nama kt KWSP, br leh jdik marshall....
umpat

atau boleh ke cawangan H.Q NPOC dibandar Perda.

kelas marshall akan dikendalikan oleh abjohn sendiri wave

sila daftar sekarang.

terhad utk 5 seat only rollfloor

betoiii ka...terbaekk dh ni 5 seat 1kete muat... KO
Back to top Go down
http://www.zactera.com
Sponsored content




PostSubject: Re: PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI   

Back to top Go down
 
PERATURAN DAN ETIKA BERKONVOI
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Selamat Datang Ke Forum Kelab Pemilik Persona Utara Malaysia :: Official Section:: :: Our Club Info:: :: Marshal Team-
Jump to: